Jag gillar att äta och att äta ofta. Det händer att jag blir "mätt" på en maträtt, så kan jag lätt äta något helt annat istället. 
Tillexempel: äter pasta, blir mätt på det och kan då ta en korv med mos istället.. Haha! 

 Brasilien har bra och god mat och mycket snacks. (My god, de älskar socker här, trodde att Pappa hade mycket socker i sitt kaffe.. Men brassarna har dubbelt så mycket. Random fact.)

 Även om jag ibland gör svensk mat här, så är det inte samma sak.. Massa grejer dom inte har i mataffären, basic stuff, sånt som jag är väldigt van att laga mat med.

Nu fick jag sån abstinens, på typ allt möjligt. Samtidigt!
Så här kommer en lista med lista

Ost och kex - Guuuuh olika ostar och kex på kvällkvisten, med ett glas rödvin kanske. Plus Lite vindruvor och päron! 

Pizza - Här har dom god pizza men annorlunda. Knappt någon tomatsås! Istället får man små påsar med ketchup, senap och majonäs. Vill ha pizza med kebeb !!! 

Mammas kyckling, ris och currysås - Aaaaahhh Saknar! 

Tacos - Asså, nåt så enkelt som tacos. Så himla gott! Jaaaaag veeeeet, det är lätt att göra egen taco krydda. Men jag har inte hittat plus what about gräddfilen, salsa såsen och tortilla brödet?! Inte hittat.. 

Potatissallad - Såååå gott till grillat. Så jag vill ha grillat också. 

Sparris - Trodde sparris var dyrt i Sverige? Putz. OM man äns hittar sparris här (vilket man aldrig gör) så kostar det typ en måndashyra. 

Fläskytterfile - Har såååå många recept med detta kött som jag saknar och vill göra. Men det är dyrt och svårt att hitta en bra en. 

Marabou choklad - Inte hittat någon jättegod choklad här. 

Chips / grönsaker och Dipp - Finns ingen dipp. Även om jag ber någon där hemma att skicka lite, så vet jag inte vad jag ska blanda med. Sen chips smakerna här är sååååå tråkiga. 

Sås - Herregudars, saknar olika såser!! Här är allt så torrt, visst dom har bönor till allt men inte samma sak ju. Jag har gjort lite såser och tzatiskin blev nog favoriten här.  

Knäckebröd - Tänkte göra eget, men har inte hittat så mycket nötter och frön? 

Ägg med kaviar - Roligt att innan jag började resa, gillade jag inte kaviar. Men sen kom jag hem och ville ha det helt plötsligt. Haha 

Fika /Caféer - Såklart saknar jag fika kulturen ! Mums! 

Här var en del i allafall. Nomnom!  Kommer väl göra en lista om vad jag saknar med Brasilien sen när vi bor i Sverige. Haha :) Alltid är det nåt. 

Ha en fin kväll! 

Kommentera

Publiceras ej