Hej! 

Något som jag älskar och alltid har älskat är snacks och tapas! Man får ju äta lite av allt möjligt, kan inte bli annat än perfekt. Här i Brasilien är dom mästare på både söta och salta snacks. Ofta beställar man det på en bar när man tar en öl efter jobbet, på stranden eller så blir man bjuden på olika snacks på fester. Ofta får man även ta med sig hem efteråt :) Tänkte berätta om mina favoriter, dom som jag kommer göra i Sverige för dom är så goda! 
Bilderna har jag tagit från google, då jag alltid glömmer att ta bilder... 


Pastel 


Detta är min favorit, Brolle och jag brukar ha "Pastel Fredagar". Det är som en pirog ungefär. Oftast fylld med ost, men man kan fylla med vad man tycker om! Vi brukar köra ost, ost och köttfärs, skinka, olika ostar.. Ja finns inga gränser. Varför inte med banan och nutella?! Man använder sig av en slags smördeg. Sen friterar man dom i olja. Brassar älskar att fritera. :) 


Pão de queijo  - Ost i brödbollar


Detta är ost bollar. Det kan man seriöst hitta överallt. Små stånd som gör färska (de bästa) , färdiga i en påse, i frysen på mataffären eller så gör man sina egna. Detta har jag aldrig gjort. Ärligt tycker jag dom är lite tråkiga, goda absolut men inte så mycket smak. Men perfekt snack när man har en kall öl i handen. 


Salgadinhos - salta snacks (finns ingen översättning på dessa) 




Den översta bilden är på kyckling, mina favoriter. Sen finns det alla möjliga sorter. Med kött, ägg, räkor och ost såklart. Här älskar alla ost. Detta är något man ofta hittar på fester! Också friterat men verkligen så goda :) Brolle har gärna ketshup på sina, vilket jag tycker det absolut inte behöver. 


Brigadeiros 


Detta är deras chokladbollar. Detta kommer jag göra i Sverige!  Sååååå goda och så enkelt att göra. Dessa brukar man ofta få med sig hem efter fest. Det är koncentrerad mjölk, grädde och kakao. Men brolle gjorde en variant med oreo kakor som blev awesome! 


Beijinhos - små kyssar 


Lite samma som brigadeiros men med kokos istället. Också goda, men jag är mer för choklad 😇 

Här är några av alla snacks de har! 
Hoppas ni ser fram emot att komma på Pastel Fredag istället för Taco Fredag ;)

Puss och kram 

Kommentera

Publiceras ej